Samen sterk: planmaker en regelanalist – de motor achter moderne dienstverlening!

Sinds 2017 werken wij dagelijks in het hart van toepasbare regels, regelbeheer en doelgerichte regelgeving. Door onze jarenlange ervaring én de recente ontwikkelingen weten we het zeker: de regelanalist is véél meer dan een organisator of vertaler van ingewikkelde juridische regels.
De regelanalist is inmiddels de onmisbare rechter- én (technische) linkerhand van de planmaker!

De tijd dat de regelanalist vooral input verzamelde van verschillende disciplines, ligt ver achter ons. De regelanalist van vandaag:

  • Denkt actief mee over annotaties;
  • Bewaakt de samenhang met landelijke regelgeving zoals het Besluit activiteiten leefomgeving (BAL);
  • Stemt regels van waterschappen en provincies af op die van de gemeente.

Maar daar stopt het niet: de moderne regelanalist beheerst zowel de juridische inhoud als de technische finesse die nodig is om toepasbare regels en planvorming écht te laten werken.
Precies deze combinatie is cruciaal om de digitale dienstverlening onder de Omgevingswet op peil te brengen én te houden. De ervaren regelanalist loopt voorop in landelijke en lokale ontwikkelingen en weet strategieën van de eigen organisatie voor dienstverlening, hierop slim aan te passen.

Samenwerken vanaf het begin: sleutel tot succes

Wanneer de planmaker of – bureau en regelanalist vanaf het begin samenwerken, ontstaat ruimte om veel méér te bereiken: niet alleen soepel lopende planprocessen, maar vooral ook krachtige dienstverlening richting burgers en initiatiefnemers. Door vragen te versimpelen, toelichtingen scherp te maken voor de lokale praktijk en formats naadloos te laten aansluiten op partners zoals provincies en waterschappen, maken we het verschil.

Van plan naar praktijk: de regelanalist maakt het verschil

De praktijk laat zien: zonder een sterke regelanalist blijft het digitale loket een leeg, onwerkbaar gedrocht. Een loket gevuld met minimaal 12 lege regelbeheerobjecten per gemeente (waardoor geen formulieren mogelijk zijn), meer dan 72 wijzigingen op de bruidsschat, en maatregelen op maat zonder gemeentenaam — dát is de werkelijkheid. Slechts een handvol gemeenten heeft deze basis inmiddels goed op orde.

Bij elke wijziging in het omgevingsplan – klein of groot – is de regelanalist essentieel om te zorgen dat activiteiten, annotaties, vragenbomen en routeringen kloppen. Zonder hen raakt de dienstverlening versnipperd en verliezen we het overzicht.

Een plan zonder regelanalist is als bouwen op drijfzand

De samenwerking tussen planmaker of -bureau en regelanalist is dus geen luxe, maar een absolute noodzaak. De planmaker brengt de inhoud en het beleid; de regelanalist vertaalt dit slim en zorgvuldig naar toepasbare regels en technische samenhang in het loket.
Samen leggen zij het fundament voor een moderne, toekomstbestendige uitvoering van de Omgevingswet.

De oproep is helder:

Zie de regelanalist als de missende schakel tussen loket, regels en dienstverlening. Alleen sámen bouwen we aan een betere, klantgerichte dienstverlening die écht werkt voor iedereen in het fysieke domein!

2025

Peepme/ Vividamente Visual Consultancy call